HARTCOHERENTIE – HRV

Hart Coherentie of HRV (Heart Rate Variability) wordt gebruikt om de samenhang tussen het hart, hartslag, hersens en ademhaling te laten zien.
In een duidelijke grafiek zie je de toestand van dat moment, en het vermogen van je lichaam om zich aan te passen na bijvoorbeeld stresvolle situaties.
Aan de hand van twee eenvoudige oefeningen leer je om deze flexibiliteit te vergroten. Zodat stress factoren een minder grote impact op je welzijn hebben.

Het wordt veel gebruikt als methodiek om stress te hanteren, mentale weerbaarheid te vergroten, spanningen te weren, aandacht te vergroten en de impact van aandoeningen als ADHD te verminderen.

Wil jij ook eens ervaren hoe hartcoherentie jou kan helpen?

Boek dan hier je behandeling voor slechts € 35,- en geniet van innerlijke rust!

Kort gezegd komt het erop neer dat we in stress situaties een verhoogde hartslag en snellere ademhaling krijgen, druk ervaren, en stresshormoon vrijmaken. Omgekeerd werkt het ook zo dat als we door ademhalingsoefeningen in staat zijn onze hartslag te verlagen, een betere hart coherentie te bereiken, dat dit effect heeft op ons algemene welzijn en stressniveau.

Bij onze hart coherentie meting maken we gebruik van Heartmath apparatuur. Met een clipje wordt de meter eenvoudig aan je oor bevestigd. Je voelt daar niets van.
In de app zie je daarna op het scherm in één oogopslag hoe jouw lichaam reageert op stress en hoe snel het in staat is zichzelf daaruit te herstellen.

Tijdens de behandeling van ongeveer 45 minuten krijg je een korte toelichting over het gebruik van de app, we doen een basis meting, proberen een aantal van de oefeningen en kijken welke voor jou prettig aanvoelt. Na afloop doen we nogmaals een meting om te zien of je al effect voelt van de oefening die je hebt uitgekozen.

Na afloop van de sessie krijg je deze oefening op papier mee naar huis zodat je hem zelf nog kunt herhalen in moeilijke situaties.
Wil je na verloop van tijd weten of je hart coherentie is verbeterd door de oefeningen?  Dan kunnen we na c.a. 2 weken nog een behandeling inplannen en na 2 maanden opnieuw.
Zo volg je de vooruitgang die je boekt met de oefeningen in de dagelijkse praktijk.

Om je hartcoherentie te verbeteren hoef je overigens geen uitgebreid trainingsschema te volgen. Een ademhalingsoefening van 5 minuten per dag kan al wonderen doen. Na afloop van de eerste behandeling krijg je van ons een ademkransje mee om de ademhalingsoefening thuis uit te proberen.

In het filmpje hieronder van de Landelijke Politiediensten zie je hoe zij Hartcoherentie inzetten bij stresshantering en weerbaarheids bevordering van agenten.

Wil jij ook eens ervaren hoe hartcoherentie jou kan helpen? Boek dan hier je behandeling en geniet van innerlijke rust!